فیــــــلتـــرینگ اشتباه ممنوع!

دیگه به فیــــلتـــــرینگ گسترده‌ی سایت‌ها عادت کردیم، قدرتی هم نداریم تا اعتراض خودمون رو به آقای محترمی  – که داره با اعصاب و روان ما با این بستن کیلویی سایت‌های غیر سیــــاســـی و غیر مستــــهجـــن بازی می‌کنه -  نشون بدیم.

نمی‌دونم چطور باید با این قضیه کنار اومد، مسئله‌ی ما فیـــلتـــرینگ سایت‌های مستــــهجـــن و سیــــاســـی نیست . بعله! باید یک ابزار محدودکننده جلوی رواج فساد اخلاقی و یا حتی فتـــنه‌های سیـــاســـی رو  رو بگیره ولی با کدوم استدلال شما سایت‌هایی که نه سیــــاســـی هستن و نه مستــــهجن فیـــــلتــــر می‌کنید؟

این روزها با انواع و اقسام مشکلات ریز و درشتی که واسم پیش اومده دیگه اعصابی واسم نمونده تا بخوام در راه فیــــلتـــرینگ خرج کنم. دارم سعی می‌کنم به محدودیت‌هایی که در دنیای مجازی ایجاد شده مثبت نگاه کنم ولی شما خودتون رو بزارید جای من وقتی با چنین موقعیت‌هایی روبه رو میشید:

  • طبق توصیه استادم باید در مورد نمره‌ی امتحانم با استاد دیگری مکاتبه کنم و ماجرا رو واسش شرح بدم، تنها راه ارتباطی با اون استاد ایمیل هست که به لطف این روزها مسدود شده.  باشه! مثبت فکر می‌کنم، اصلاً چه معنی داره که دانشجو با استادش در مورد نمره صحبت کنه؟ هرچی استاد بهت داد خدارو شکر کن.
  • به استاد زبانم زنگ میِ‌زنم و در مورد خرید Host ازش سوال می‌کنم. میگه : من تمام مدارک اعم از پاسپورت و ویزا کارت رو حاضر کردم و فقط باید به واحد پشتیبانی هاستینگ ایمیل کنمشون تا اونها هم یوزر و پسورد هاست رو واسم بفرستن ولی الان 4 روزه جیمیل مسدود شده و کارهام معلق شده. اگه قرار باشه اینجا مثبت فکر کنم باید بگم که اصلاً چه معنی داره یه شرکت‌ خارجی هاستینگ سایت ما باشه؟ پس تولیدات داخلی چی میشه؟
  • میخوام مسنجر رو وا کنم تا با دوستام حرف بزنم ولی می‌بینم که پورت‌های مسنجر رو بستن. فکر مثبتی در این زمینه ندارم ! رسماً تنهای تنهای شدم توی اینترنت تو این چند روز.
  • هفته‌ی قبل از فروشگاه تک تمپ یه بسته‌ی آموزش فتوشاپ سفارش دادم ولی هنوز به دستم نرسیده، باید به سایت ایران مارکت سنتر برم و از طریق کد رهگیری مرسوله‌ی پستی‌م رو ردیابی کنم ولی در کمال تعجب می‌بینم که فیــــلتــــره. جناب فیــــلتـــرچی مخابرات! اصلاً اعصابی واسه ما مونده تا بخوایم در مورد فــــیـلــتــــرینگ ایران مارکت سنتر مثبت فکر کنیم؟

دوستان در مورد فیــــلتــــرینگ اشتباه خیلی مطلب نوشتن ولی انصافاً این جمله‌ی احمد لامعی خیلی به‌جاست:

اگر کاری شبیه فیــــلتــــرینگ موثر بود خداوند از همان ابتدا انسانها را طوری خلق می کرد که نتوانند دستشان را به هیچ گناهی آلوده کنند در آن صورت دیگر نیازی به ارسال انبیاء (کار فرهنگی) هم نبود، در حالیکه انسان به گونه ای خلق شده است که کار فرهنگی بهترین راه برای هدایت اوست.

همه‌ی اینها رو در کنار این نکته در نظر بگیرید که ما می‌خوایم به قوانین مملکت که یک نمونه‌ش قانون جرائم رایانه‌ای هست پای‌‌بند باشیم و از ابزارهای فـــــیـــلـــتــرشـــکن استفاده نکنیم!

پس‌نوشت : از اون روزی می‌ترسم که مسئولین مخابرات برای توجیه این محدودیت‌ها واسمون از اینترنت کشور چین مثال بزنن.

نسبتاً مرتبط:

دکتر احمدی‌ نژاد  قانون دسترسی آزاد به جریان آزاد اطلاعات را ابلاغ کرد.

ار زبان دیگران:

+ طلبه بلاگ

+ پایگاه خبری وبلاگ‌نویسان ایران

به اشتراک بگذارید:
  • del.icio.us
  • Facebook
  • E-mail this story to a friend!
  • Print this article!
  • balatarin
  • donbaleh
  • mohandes
  • TwitThis

مطالب مرتبط:

 مشترک  فــیــد این سایت  شوید تا همواره مطالب در کوتاه ترین زمان بدست شما برسد .
 اگر نمیدانید فید چیست این مطلب را بخوانید.

اشتراک از طریق ایمیل :

۲۷ نظر

  1. کاوهNo Gravatar ۱۳۸۸-۱۱-۱۷، ۱۴:۵۷

    باز شما بگید دولت خوبی داریم. سیاست خوبی داریم.
    دشمن در کمینه…

    عباسNo Gravatar پاسخ در تاريخ بهمن ۱۷م, ۱۳۸۸ ۱۵:۰۵:

    همه رو به یه چشم نبین کاوه جان ، اگه کاری کنن که اون فیــــلـــترچی در قبال بستن سایت‌ها پاسخ‌گو باشه اونوقت دیگه این مشکلات رو نداریم.

  2. مصطفی حسینیNo Gravatar ۱۳۸۸-۱۱-۱۷، ۱۴:۵۹

    احسن . متن خیلی خوب و به جایی نوشتی . اما یه چیزی بگم . دوستانه

    تو هم فــــیـــلتـــری احتمالا تا چند ساعته دیگه . منم فــــیـــلتـــرم چون به این مطلب تو نظر دادم

    جالبه نه !

    فعلا یا علی

    عباسNo Gravatar پاسخ در تاريخ بهمن ۱۷م, ۱۳۸۸ ۱۵:۰۲:

    خب بالاخره باید یه چیزی بگیم یا نه؟ باید قبول کنن که واقعاً راهشون غیرمنطقی‌یه.

  3. سید عمارNo Gravatar ۱۳۸۸-۱۱-۱۷، ۱۵:۳۲

    سلام هم استانی جون
    ممنون که اومدی ونظر دادی
    چشم رعایت میشه

  4. ماهانNo Gravatar ۱۳۸۸-۱۱-۱۷، ۱۷:۵۷

    واقعا تا کی خوب ؟ یه دفعه دیگه درشو تخته کنند که ما هم بریم سر خونه زندگیمون .. تمام کابل ها رو قطع کنند .. آخرش که چی ؟

    عباسNo Gravatar پاسخ در تاريخ بهمن ۱۷م, ۱۳۸۸ ۲۳:۰۷:

    والا ماهان جان خودمون کم اعصاب خوردی داشتیم بعد اینا هم هی دارن انگولـــک میکنن مارو

  5. sdasdNo Gravatar ۱۳۸۸-۱۱-۱۷، ۱۸:۴۶

    طبق همون قوانین استفاده از فـــیـــلـــتـــرشــکـــن جــــرم نیست بلکه توزیع آن جـــرم است. بعد فتنـــه خود این آقایونند.

    عباسNo Gravatar پاسخ در تاريخ بهمن ۱۷م, ۱۳۸۸ ۲۳:۰۷:

    البته فکر می‌کنم طبق تفسیری که یکی از مسئولین از این قانون داشت این بود که هر نوع عملی که به نوعی باعث رد شدن از فـــیــلـــتــر بشه جرم تلقی میشه . بهر حال ما نمی‌خوایم عملی خلاف قانون رسمی کشور مرتکب بشیم .فقط می‌خوایم حداقل به قانون ابلاغ شده‌ی خودشون (جریان آزاد اطلاعات) عمل کنند.

  6. احمدرضا توسليNo Gravatar ۱۳۸۸-۱۱-۱۷، ۱۹:۱۴

    آلبر کامو در سقوط حرف خوبی می زند:

    صاحب سومین انجیل بود که برای نخستین بار اقدام به حذف شکایت او کرد. ؛خداوندا چرا مرا واگذاشتی؟؛ مگر نه فریادی فتنه انگیز است؟ خوب، قیچی ها به کار افتاد! وانگهی توجه کنید که اگر لوقا چیزی را حذف نکرده بود کمتر کسی به آن توجه می کرد؛ به هر حال جایی به این بزرگی را نمی گرفت. بدین ترتیب، سانسور همان چیزی را که نهی می کند به فریاد بلند اعلام می دارد.

    عباسNo Gravatar پاسخ در تاريخ بهمن ۱۷م, ۱۳۸۸ ۲۳:۰۱:

    دقیقاً ! با این روش نه تنها از رواج سایت‌های غیراخلاقی کم نشده بلکه تعدادشون بیشتر هم شده . این در ذات انسان‌هاست . مثه تو سواد ادبی‌م بالا نیس احمد جان ولی فکر کنم حکایت میوه‌ی ممنوعه در خلقت بشر در فطرت همه‌ی ما نهفته‌ست.

  7. وبلاگچیNo Gravatar ۱۳۸۸-۱۱-۱۷، ۲۱:۴۵

    کو گوش شنوا.عباس خوشگل نوشتی اما کلمه قیـــلــــــطر جزو کلمات خطریه که باعث میشه مسدود بشی.بپا دادا

    عباسNo Gravatar پاسخ در تاريخ بهمن ۱۷م, ۱۳۸۸ ۲۲:۵۹:

    امان از دست این ربات‌ها ! حواسم هست داداش ولی ای‌کاش واقعاً فــیــلــتـــرینگ به معنای درست و وافعی در کشور اجرا بشه تا کسی به خاطر استفاده از یک کلمه مسدود نشه.

  8. parastooNo Gravatar ۱۳۸۸-۱۱-۱۸، ۱۲:۱۲

    یک دفعه عین کره شمالی کل ارتباطات ایران و قطع کنن ما هم خیالمون راحت شه یک دفعه میگیم نداریم …
    والا …
    به ظاهر روشن فکری …
    خسته شدیم به خدا
    مرسی که نوشتی خدا کنه یکیشون بخونه اینارو …

    عباسNo Gravatar پاسخ در تاريخ بهمن ۱۸م, ۱۳۸۸ ۱۲:۱۴:

    دِ اگه اینو بخونن منم میرم بین وبلاگ‌های تعطیل شده که!

  9. محرابNo Gravatar ۱۳۸۸-۱۱-۱۸، ۱۶:۲۷

    دو تا سوال:
    فیــــلتـــــرینگ به معنای درست و واقعی یعنی چی؟ (از نظر قوانین موجود در ایران نه، دوست دارم اون چیزی رو که تو ذهن خودته بدونم)
    این استفاده نکردن از ف**تــرشـــکـــن با عنوان رعایت قانون و مواردی مشابه این تا کجا می‌تونه ادامه پیدا کنه؟ یعنی به نظرت تا چه حد دولت می‌تونه شخص را با قانون‌های جدیدی که وضع می‌کنه محدود کنه و شخص تا چه حد باید عقب نشینی کنه؟

    عباسNo Gravatar پاسخ در تاريخ بهمن ۱۸م, ۱۳۸۸ ۱۷:۲۲:

    @محراب,
    ۱- به نظر خودم هر سایت یا وبلاگی که داره فساد اخلاقی و یا اعتقادی ( منظورم سیـــاســی نیست‌) رو ترویج میده باید فـــیــلــتــر بشه . اگه بخوام واست مثال بیارم سایت‌هایی که به انتشار فیـــلــم خصوصی از ارتــبـــاط جــنـــــســــی مردم، تــــوهین به اعــــتقادات مـــــذهبــی مردم و این قبیل کارها مشغوله باید مسدود بشه .

    ۲- ببین به نظر من این قانون جـــرائــــم رایـــانــه‌ای کمی غیرشفاف هست .
    من به خاطر اینکه بتونم از سایت سورس فرژ اسکریپت‌های سایت ساز دانلود کنم مجبورم با ابزاری آی پی خودم رو از ایران به کشور دیگه‌ای تغییر بدم تا بتونم تحریم اون سایت رو دور بزنم و یا مثلاً استادم برای استفاده از جیمیلی که در اون شرکت هاستینگ خارجی به عنوان مشتری ثبت شده باید از ابزاری استفاده کنه و طبق تفسیری که من در سایت‌ها از این قانون خوندم حتی اینگونه کاربرد از نرم افزارهای فـــــیـــلـــتــرشـــکن هم میتونه جرم تلقی بشه و این اصلاً عادلانه نیس که منی که مجبورم آی پی کشورم رو برای استفاده از یه خدمت عوض کنم با کسی که هدفش از تغییر آی پی دور زدن محدودیت‌های مخابراتی و یا احیاناً فروش این ابزارها برای سود بردن هست یکسان تلقی بشیم .
    فکر می‌کنم عقب نشینی دولت و شخص در حد همین دور زدن تحریم‌ها می‌تونه باشه . البته این مرزی که من مشخص کردم با توجه به قانون دولت این کشور هست وگرنه عقب نشینی دولت در شرایط ایده آل خیلی بیشتر از اینها میتونه باشه.

    ضمن اینکه فکر می‌کنم حکایت ” به مرگ بگیر تا به تب راضی بشه ” اینجا کاربرد داره، دولت مجبوره از محدوده‌ی استفاده از این ابزارها رو کوچیک کنه تا بالاخره بتونه برش لازم رو داشته باشه.

  10. روزبهNo Gravatar ۱۳۸۸-۱۱-۱۸، ۲۱:۳۵

    خیلی هم سست عنصرن. یه دقیقه جیمیل بازه. دقیقه بعد بستس بعد دوباره باز میشه. نمیدونن چیکار کنن !

    عباسNo Gravatar پاسخ در تاريخ بهمن ۱۸م, ۱۳۸۸ ۲۱:۳۸:

    @روزبه,

    به قول حامد اون لحظه رفتن دسشویی
    اینم لینک توییت حامد ملک :
    https://twitter.com/hamed20/status/8645240308

  11. روزبهNo Gravatar ۱۳۸۸-۱۱-۱۸، ۲۱:۴۲

    عباس تو خجالت نمیکشی؟ … ای مفسد …

    همین الان گزارش میدم فـــیــلــتــر کنن … حیا کن جوون >

    روزبهNo Gravatar پاسخ در تاريخ بهمن ۱۸م, ۱۳۸۸ ۲۱:۴۳:

    @روزبه, دقت کن گزارشو چطوری نوشتم !

    عباسNo Gravatar پاسخ در تاريخ بهمن ۱۸م, ۱۳۸۸ ۲۱:۴۷:

    برو درستو بخون ، اینم نتیجه‌ش که همه‌ش پای نتی

    عباسNo Gravatar پاسخ در تاريخ بهمن ۱۸م, ۱۳۸۸ ۲۱:۴۷:

    به من چه؟ حامد توییت کرده

  12. محرابNo Gravatar ۱۳۸۸-۱۱-۱۸، ۲۳:۴۱

    ۱. این مثال‌هایی رو که زدی منم قبول دارم که باید برخوردی باهاشون باشه، ولی نه از نوع فـــــیـــلـــتــرینگ. اولا که تشخیص این مصداق‌ها دادگاهی می‌خواد و قاضی و حق دفاعی و قبل از اینها احتمالا شکایتی، نه اینکه یک گروهی تشکیل بشه (حالا مثلا زیر نظر دادستانی) بعد اینها بشینن دونه دونه وبلاگ‌ها رو ببینن فـــــیـــلـــتــر کنن، یا اینجوری که الان شده در واقع نظارت استصوابی کنن، وبلاگ اگه صلاحیت داشت منتشر بشه، اگه نه فـــــیـــلـــتــر! بعدشم اینطور وبسایت‌هایی که کلا برای مثلا همین چیزهایی که گفتی ایجاد شدن مگه چند تا هستن که نیاز به یه سیستم عریض و طویل فـــــیـــلـــتــرینگ باشه؟ می‌خوام بگم که از نظر من وجود سیستم فـــــیـــلـــتــرینگ بالکل زیر سواله، از نظر من فـــــیـــلـــتــرینگ خوب و بد وجود نداره، احتمالا بر عکس تو.
    ۲. سوال دومم رو با مثال می‌پرسم که واضح‌تر باشه، جوابم رو دادی ولی می‌خوام مطمئن‌تر بشم ببینم تصورم درسته یا نه. ببین فکر کن مثلا یک ماه دیگه، دولت بیاد بگه ما یه سیستم اینتـــرانت راه انداختیم و مردم همه نیازهاشون رو می‌تونن از طریق همین تامین کنن. اصلا نیازی هم به اینترنت ندارن. بعد ارائه خـــدمات اینتــــرنت و استفاده از اون هم ممــــنوع بشه. ولی تو حالا به هر طریقی این امکان رو داری که به اینترنت دســــترســـی پیدا کنی. اینجا چیکار می‌کنی؟ می‌گی چون مقررات جدید گفته استفاده از اینترنت ممنوعه، پس تو هم این محدودیت رو قبول می‌کنی؟
    - این «به مرگ بگیر تا به تب راضی بشه» نمی‌دونم منظورت به کی بود. دولت؟ یعنی دولت یه فـــــیـــلـــتــرینگ گســــترده‌ای راه انداخته و بعد یه مقدار کوتاه میاد تا اینجوری مردم بهش عادت کنن؟ فعلا که این فـــــیـــلـــتــرینگ هر روز داره بیشـــتر می‌شه!

    عباسNo Gravatar پاسخ در تاريخ بهمن ۱۹م, ۱۳۸۸ ۰۰:۲۰:

    @محراب,
    ۱- ببین محراب بهتره اول یه تقسیم بندی انجام بدیم. (در ضمن اون بخش از حرفات که من بهش جواب دادم یا مهم هست رو بولد کردم )

    الف ) وبلاگ به معنای واقعی: جایی برای نشر دیدگاه‌ها ، عقاید، خاطرات و نظرات شخصی یک شخص در مورد مسائل مختلف
    ب ) نمیخوام بگم “وبلاگ نما” ولی خلاصه هر نوع استفاده از وبلاگ که در پاسخ قبلی‌م مثالش رو زدم.

    هم تکلیف مورد دوم کاملاً مشخصه .نباید باشن! اگر هم بودن باید به نوعی جلوی نشرشون گرفته بشه ولی با چه ابزاری؟ قطعاً اگر دادگاه حکم به دستگیری اون نویسنده بده ولی وبلاگش هنوز باز باشه خب تاثیری نداره، پس باید ” فـــــیـــلـــتــرینگ ” وجود داشته باشه که اینجا کارکرد مثبت داره . پس برعکس تو من میگم که
    فـــــیـــلـــتــرینگ میتونه خوب هم باشه .

    در مورد اول کاملاً قبول دارم که با وجود این سیستم اصولاً تعریف وبلاگ‌نویسی زیر سوال رفته ، تعارف هم نداریم، نه من کاره‌ای هستم در این مورد و نه شما. نمونه‌ش صادق جم و ماجراهایی که براش پیش اومده…
    فکر می‌کنم مشکل از اینه که خیلی‌ها فرق وبلاگ رو با سایت و جایگاه اون رو در دنیای مجازی درک نکردن. شاید هیاهویی که یه مطلب جنجالی یک وبلاگ در ایران به وجود میاره با هیاهوی یک روزنامه برابر باشه . هیچکس نمیاد بگه که دایره‌ی مخاطبین یک وبلاگ مثلاً اگر خیلی معروف باشه ۵۰۰۰ نفره و این اصلاً قابل مقایسه نیست با یک روزنامه . هروقت ما به وبلاگ در حد خودش ارزش قائل شدیم اونوقت می‌تونیم بگیم که اعتراض به یک وبلاگ تا حد می‌تونه درست باشه.
    محراب جان! چرا جای دور بریم؟ دولت نه! همین خودمون، جمع دانشگاه، به نظر خودت اگر شما در وبلاگ از استاد خودت انتقاد کنی، آیا منطقی هست که این انتقاد شما زوم بشه روش؟ حدس من اینه که اون استاد همون برخوردی رو با یک مطلب وبلاگی میکنه که با یک تهیه کننده رادیو ( اگر اون انتقاد از استاد از زبان یک گوینده رادیو زده بشه)
    پس دولت هم طبیعی‌یه که تحت تاثیر این فضا قرار بگیره و نسبت به وبلاگ‌ها جبهه بگیره . این رو هم در نظر بگیر که این‌همه محدودیت در سال‌های قبل به این شدت نبوده، بیشتر این محدودیت‌های جدید به خاطر کم کردن شعله‌ی آتش بحرانی است که الان تو جو ســـیـــاســـی کشور به وجود اومده . می‌تونست راه حل بهتری داشته باشه ولی خب …

    ۲- جواب سوال دومت اینه که دولت باید برای ایــن محــــدودیــت دلیل منطقی بیاره ، قطعاً هر ابزار و وسیله‌ای مورد سوء وجود داره در استفاده‌ش ولی این دلیل نمیشه که به کل ممنوع بشه . مثل اینه که بهت بگن ازمایشات جدید میگه که مصرف زیاد چیپس سرطان زاست، بعد دستور بدن که هیچکی حق نداره چیپس بخوره . دلیل خوبی نیس !
    البته اگه بخوام واضح به سوالت جواب بدم این میشه :
    اگر اینترانتی که راه انداختن همه‌ی امکانات اینترنت+ یک سری مزایای جدید رو داشته باشه حاضرم دیگه از اینترنت استفاده نکنم . تاکیدم روی “همه‌ی امکانات + اضافه مزایا”ست . ولی فکر کنم این مثال در مورد وبلاگ‌ها و سایت‌ها یه‌کم درست نباشه، چون در مسئله‌ی فـــــیـــلـــتــرینگ بحث جایگزینی مطرح نیست ، فقط ممانعت هست! خیلی راحت بهت میگه که اقا / خانم محترم ، این چیزی که اینجا نوشته واست بده ، نباید بخونی‌ش . این محدودیت در موقعی درسته که در بالا هم گفتم ( کارکرد مثبت فـــــیـــلـــتــرینگ ) ولی اگه هدف از محدودیت اینه که صدای یک فرد که دیدگاه متفاوتی با مسئولین داره مسلماً نادرسته . (بازم رسیدم به همون بحث جانیفتادن جایگاه وبلاگ در جامعه )

    ۳- در مورد “به مرگ بگیر تا به تب راضی بشه ” ..منظورم این بود که در تفسیر قانون دولت اومده مصرف‌کنندگان و توزیع‌کنندگاه ابزارهای قــــنــدشکن (! ) رو در یک ردیف قرار داره، مسلماً جایگاهشون یک سطح نیست و این تفاوت سطح مورد نظرمه در اون ضرب المثل

  13. امینNo Gravatar ۱۳۸۸-۱۱-۱۹، ۰۱:۲۷

    سلام
    آقا من برای اینکه یکم دور بشم از این جور مسخره بازی ها یک پست حالی دادم.بیا و از این ها بزنیم تا روحیمون عوض بشه!
    نظرت چیه؟
    طراحی بسیار زیبا و کار آمد یک آپارتمان یک خوابه!
    http://www.keyneveshte.com/2010/02/blog-post_8450.html

  14. علي رضاNo Gravatar ۱۳۸۸-۱۱-۱۹، ۱۳:۲۳

    من که قانونو می شکنم و قــــنــدشکن استفاده می کنم!!!

نظر شما





                                 

* اگر نظر خصوصي داريد از اين فرم استفاده کنيد.